Apabila tamat belajar, bisnes mereka sudah dapat memberikan pulangan lumayan menyebabkan mereka tidak berminat untuk bekerja makan gaji. Lazimnya, pendapatan bulanan mereka lebih tinggi daripada jumlah gaji yang ditawarkan kepada graduan baru.
Semasa dijemput memberikan ceramah keusahawanan di salah sebuah IPTA, Tim Majalah Niaga pernah diajukan soalan ini daripada salah seorang pelajar, ” Tuan, jika semua mahu berniaga, siapa pula yang mahu makan gaji?”
Sebenarnya, apabila melihat peratusan graduan baru menjadi usahawan hanya 2.4%, kita sudah dapat mengetahui ‘planet’ mana yang masih luas untuk diceburi dan ‘planet’ mana yang sudah hampir tepu untuk dimasuki. Hampir 98% memilih untuk makan gaji. Ini bermakna, berlaku lambakan serius di ‘planet makan gaji’ menyebabkan pasaran kerja tidak dapat menampung semua golongan pencari kerja.
Ini dibuktikan dengan laporan daripada Kementerian Sumber Manusia yang mencatatkan jumlah pengangguran sebanyak 411, 400 orang sehingga Ogos 2013.
Soalan yang lebih wajar ditanya ialah, “Jika hampir 98% memilih makan gaji, siapa pula mahu berniaga?” Lebih tinggi peratusan menjadi usahawan, lebih banyak peluang pekerjaan dapat ditawarkan sekaligus dapat mengurangkan kadar pengangguran.

Namun, memulakan bisnes sendiri di usia muda tambahan pula ketika masih menuntut di universiti tidak semudah yang disangka. Pengalaman Tim Majalah Niaga terlibat dengan program keusahawanan IPTA dan IPTS seluruh negara membolehkan kami menghuraikan isu bisnes di kalangan pelajar. Antara soalan yang kerap ditanya mereka ialah…
“Apakah langkah awal untuk memulakan bisnes dengan keadaan kami kekurangan modal?”
Soalan ini ialah soalan paling popular. Kami membuat kesimpulan, majoriti golongan muda di IPTA yang ingin memulakan bisnes sendiri terbahagi kepada dua kategori.
Kategori A: Memiliki kemahiran teknikal. Contohnya juru foto, pereka laman web, pereka grafik, melukis kartun atau baik pulih komputer.
Kategori B: Tidak memiliki kemahiran teknikal seperti di atas. Majoriti berada di dalam kategori ini.
No comments:
Post a Comment